در مورد متون درسها می توان گفت سعی شده كه متون همگام با قواعد  و در خدمت قاعده باشند .

·    در انتخاب متون به روز بودن و جدید بودن متون برای جذابیت بیشتر مورد توجه نبوده است .

·        داستان درس دوم از نظر ایجاد نگرش در دانش آموز نگرش خوبی ایجاد نمی کند .

·        حجم متن درس سوم بسیار است  .

·    برای كلمه (( نورا )) د ر حاشیه ص 27 توضیحی ذ كر شده ولی این كلمه د ر این صفحه وجود ندارد . بهتر است به ص 28 منتقل شود .

·        سؤالات آخر درس به عنوان درك مطلب باید دنبال اهداف آموزشی نیز باشد.

·    بعضی از تصاویر مثلا تصویر آهو در درس 5 گویای آهوی شاخدار نیست چون مطابقت تصاویر با متون باعث كمك به دانش آموزان در امر ترجمه می شود دقت بیشتری می طلبد.

·    یا در ص 53 عبا رت (( لما غربت الشمس جلسنا تحت شجره مشرفه .....    )) نشستن زیر درخت در شب چندان منطقی به نظر نمی رسد . زیرا غالبا در روز به خاطر وجود سایه زیر درخت می نشینند .

·        بجای بحثهای تاریخی از خرید و مسائل علمی اجتماعی هم بحث شود.

در بحث قواعد :

·    در اولین درس این كتاب بهتر بود كه نگاهی به رؤوس مطالب عمده ی سال گذشته بشود . مثلا جمله اسمیه و جمله فعلیه و ... در حد تمرینی یادآوری شود تا بدینوسیله  حلقه های اتصال درس عربی گسسته نشود .

·    در ص 2 قسمت فواید شماره ی 4 كلمه (( دارای )) یك جا با رنگ مشكی و د ر همان جمله دوباره با رنگ سبز نوشته شده است كه بهتر است هرد و یك رنگ باشد .

·    در قواعد د رس اول ( معرفه و نكره ) یكی از معارف معرفه به اضافه است و مؤلفین محترم را ین تصور بوده اند كه دانش آموز مضاف و مضاف الیه را می شناسد لذ ا پیرا مون ا ین مطلب تو ضیح كاملی ندادند در حالی كه بحث مضاف الیه در درس 5 مطرح می شود .

·    در ص 5 بهتر است به جای تركیب ال + نكره = معرفه و نكره + معرفه = معرفه نوشته شود ال + نكره = معرفه به ال  و   نكره + معرفه = معرفه به اضافه

·        مثالهای بكار رفته در درس دوم كافی به نظر نمی رسد و ذكر مثالهای متنوع در این بحث ضروری است .

·    در بحث اعراب فرعی (( اسما ء خمسه ))  مثالها یی كه برای اعراب اسماء خمسه ذ كر شده است در هر سه جمله به صورت مرفوع آمده است در حالی كه می توان برای حالات مختلف آن مثال آورد .

·    در اعراب تقدیری اشاره ای به مضاف به یاء متكلم نشده است . با توجه به كار برد فراوان آن و نیز ساد گی موضوع طرح این مورد از اعراب تقدیری ضروری به نظر می رسد چرا كه  در درسها از آن آورده شده است .مانند عربی 3 

·        در درس 4 موضوع اعراب محلی جای بحث بیشتری دارد چون در سال اول به آن اشاره چندانی نشده است .

·        در درس 8 به مجهول كردن جملات كمتر توجه شده است با توجه به اهمیت موضوع ذكر مثالهای بیشتر ضرورت دارد .

·    در ص 3 مسئله شماره ی 2 گفته چرا (( نتیجه الكذ به )) ال ندارد مشخص نكرده كه (( نتیجه یا كذ ب ))چون دانش آموز هنوز مضاف ومضاف الیه را نمی داند .

·        در ص 9 كلمه ال را تجزیه نكرده است در حالیكه به عنوان یك كلمه باید تجزیه می شد .

·    در ص 24 آیه شریفه (( ان الله یحب التوابین )) در تمرین اول ذكر شده و در تمرین سوم آ یه (( ان الله یحب الحسین )) استفا ده شده . خوب بود سؤال دیگری می آمد.

·    همچنین با توجه به عبا رت ((  عاتب اخاك بالاحسان الیه )) در تمرین اول دا نش آ موز به جواب (( اكرم اباك فی جمیع الاحوال ))  در تمرین دوم پاسخ درست می دهد .خوب بود در تمرین تنوع داده می شد.

·    ص 24 تمرین اول در عنوان سؤال (( عین الكلمات التی ...)) بهتر است به جای لفظ الكلمات از لفظ الاسماء استفاده شود . چون  در قسمت 3 همین  تمرین  فعل (( یشبعان )) آ مده است كه دارای  اعراب فرعی است و  دا نش آ موز   ا ین مورد را هنوز نخوانده است و غالبا آن را با اسم مثنی اشتباه  می گیرد . لذ ا لفظ الاسماء این ابهام را بر طرف می كند .

·        صور جمالیه با دانش آموزان متناسب نیست مثل ص 25 .

·        د ر صفحه ی 31

·        الف: د ر سطر 3 (( فقال له ...)) كلمه (( له )) ترجمه نشده است ( به او گفت ) صحیح تر است .

·        ب: د ر سطر 5 (( ساله )) مفعول د ر ترجمه ذكر نشده است ( از او پرسید ) صحیح تر است .

·        ج: در سطر 5 (( زهد ت )) پیشه كردم صحیح است برای ترجمه پیشه كرده ام باید (( قد زهدت )) ذ كر می شد.

·        در ص 34 ( به اسمهای معربی كه ... ) تا دانش آموزان كلمات مبنی را از بحث منصرف و غیر منصرف جدا بدانند .

·    در ص 34 تمرین را بع ترجمه به فارسی بهتر است از متنی استفاده شود كه در آن از كلما تی استفاده شده باشد كه با مبحث د رس (( اعراب فرعی )) همخوا نی و ارتباط نزد یكتری داشته باشد .

·    در صفحه  37- شما ره  2و3  از تمرین اول (( زینا السماء الدینا بمصابیح )) و (( الیس الله با علم با الشاكرین )) دقیقا در صفحه 34 ذ كر شده است پیشنهاد می شود به جای ا ین دو آ یه از آیات د یگر استفاده شود.

·        در تمرین را بع ص 38 (( ا رسلنا الی فرعون رسولا )) تكرا ری است و در ص 34 قبلا ذكر شده است .

·    د ردرس 3 ص 37 التمرین الثالث در آیه (( لا تبطلوا صدقا تكم ....)) اعراب كم ( مضاف الیه ) از دانش آموز خواسته شده است حال آ نكه دا نش آ موز  هنوز مضاف الیه را یاد نگرفته است .

·        در تمرینات هر د رس تعدادی از كلمات درهم ریخته به  دا نش آ موز دا ده شود و ا ز او خواسته شود از آنها جمله بسازد .

·        در ص 49 ( تمرین ثالث )  (( وجدت الدنیا كبیت له با با ن .......      )) تناسب چندانی با موضوع درس ندارد .