علامت هاي فرعي اعراب
1- اعراب اسم مثني : اسم مثني بر دو نفر يا دو چيز دلالت مي کند و علامت هاي آن عبارتند از : ( انِ ، ينِ ) مانند : طالبانِ ، طالبَينِ = دو دانش آموز مُعَلِّمانِ ، مُعَلِّمَينِ = دو معلم .
اکنون به کاربرد دو علامت ( انِ ، ينِ ) در اسم هاي مثني توجه کنيد :
|
اعراب |
تعداد |
مرفوع |
منصوب |
مجرور |
|
اصلي |
مفرد |
جاءَ الطّاِلبُ دانش آموز آمد |
رَاَيتُ الطّالِبَ دانش آموز را ديدم |
نَظََرْتُ اِلَي الطّالِبِ به دانش آموز نگاه كردم |
|
فرعي |
مثني |
جاءَ الطّالِبانِ دودانش آموز آمدند |
رَاَيتُ الطّالِبَينِ دودانش آموز را ديدم |
نَظَرْتُ اِلَي الطّالِبَينِ به دو دانش آموز نگاه كردم |
الطّاِلبُ و الطّالِبانِ : هر دو ( فاعل و مرفوع ) هستند اما علامت رفع آن ها متفاوت است . الطّاِلبُ : مرفوع با ضمه است و الطّالِبانِ : مرفوع با ( الف ) مي باشد .
الطّالِبَ و الطّالِبَينِ : هر دو ( مفعول به ومنصوب ) هستند اما علامت نصب آن ها مختلف است. الطّاِلبَ : منصوب با فتحه است و الطّالِبَينِ : منصوب با ( ياء ) مي باشد .
الطّالِبِ و الطّالِبَينِ : هر دو ( مجرور به حرف جر) مي باشند. اما علامت جرآن ها متفاوت است.
الطّاِلبِ : مجرور با کسره است و الطّالِبَينِ : مجرور با ( ياء ) مي باشد .
بنابراين : هرگاه اسمي مثني شود :
1- حرف (الف) در آن علامت ( مرفوع ) بودن کلمه است ( به جاي ضمه ) .
2- حرف ( ياء ) در آن علامت منصوب يا مجرور بودن کلمه است ( به جاي فتجه و کسره ).
2- اعراب جمع مذکر سالم : جمع مذکر سالم بر چند نفر يا چند چيز دلالت مي کند و نشانه هاي جمع مذکر سالم عبارتند از: ( ونَ ، ينَ ) مانند : مُعَلِّمونَ ، مَعَلِّمينَ = معلم هاي مرد ، مُومِنونَ ، مُومِنينَ = مومنان مرد
اکنون به کاربرد دو علامت (ونَ ، ينَ) در اسم هاي جمع مذکر سالم توجه کنيد :
|
اعراب |
تعداد |
مرفوع |
منصوب |
مجرور |
|
اصلي |
مفرد |
جاءَ الْمُعَلِّمُ معلم آمد |
رَاَيتُ الْمُعَلِّمَ معلم را ديدم |
نَظََرْتُ اِلَي الْمُعَلِّمِ به معلم نگاه كردم |
|
فرعي |
جمع |
جاءَ الْمُعَلِّمونَ معلمان مرد آمدند |
رَاَيتُ الْمَعَلِّمينَ معلمان مرد را ديدم |
نَظَرْتُ اِلَي الْمَعَلِّمينَ به معلمان مرد نگاه كردم |
الْمُعَلِّمُ و الْمُعَلِّمونَ هر دو ( فاعل و مرفوع ) هستند اما علامت رفع آن ها متفاوت است . الْمُعَلِّمُ: مرفوع با ضمه است و الْمُعَلِّمونَ: مرفوع با ( واو ) مي باشد .
الْمُعَلِّمَ و الْمَعَلِّمينَ هر دو ( مفعول به ومنصوب ) هستند اما علامت نصب آن ها مختلف است. الْمُعَلِّمَ : منصوب با فتحه است و الْمَعَلِّمينَ : منصوب با ( ياء ) مي باشد .
الْمُعَلِّمِ و الْمَعَلِّمينَ : هر دو ( مجرور به حرف جر) مي باشند. اما علامت جرآن ها متفاوت است.
الْمُعَلِّمِ : مجرور با کسره است و الْمَعَلِّمينَ : مجرور با ( ياء ) مي باشد .
بنابراين : هرگاه اسمي ( جمع مذکر سالم ) باشند :
1- ( واو ) علامت ( مرفوع ) بودن است ( به جاي ضمه ).
2- ( ياء ) علامت ( منصوب ) بودن يا (مجرور) بودن کلمه است به جاي (فتحه يا کسره)
تذکر مهم : حرف ( نون ) در اسم هاي مثني و جمع مذکر سالم تاثيري در معني ندارد.
3- اعراب اسماء خمسه ( اب ، اخ ، ذو ) : کلمات : اَبْ : « پدر » اَخ : « برادر» ذُو : « صاحب » از اسما خمسه هستند . اين اسمها هم مانند اسم هاي جمع مذکر سالم و مثني اعرابشان با حرکت نيست بلکه با حروف است .
اکنون به کاربرد کلمه ي « اَبْ » که از اسما خمسه است در عبارات زير دقت کنيد :
|
اعراب |
تعداد |
مرفوع |
منصوب |
مجرور |
|
اصلي |
مفرد |
جاءَ الْاَبُ پدرآمد |
رَاَيتُ الْاَبَ پدررا ديدم |
نَظََرْتُ اِلَي الْاَبِ به پدر نگاه كردم |
|
فرعي |
جمع |
جاءَ اَبوکَ پدرت آمد |
رَاَيتُ اَباکَ پدرت را ديدم |
نَظَرْتُ اِلَي اَبيکَ به پدرت نگاه كردم |
الْاَبُ و اَبوکَ هر دو ( فاعل و مرفوع ) هستند اما علامت رفع آن ها متفاوت است . الْاَبُ : مرفوع با ضمه است و اَبوکَ : مرفوع با ( واو ) مي باشد .
الْاَبَ و اَباکَ هر دو ( مفعول به ومنصوب ) هستند اما علامت نصب آن ها مختلف است. الْاَبَ : منصوب با فتحه است و اَباکَ : منصوب با ( الف ) مي باشد .
الْاَبِ و اَبيکَ : هر دو ( مجرور به حرف جر) مي باشند. اما علامت جرآن ها متفاوت است.
الْاَبِ : مجرور با کسره است و اَبيکَ : مجرور با ( ياء ) مي باشد .
بنابراين : هرگاه اسماء خمسه « مضاف » واقع شوند و« مضافٌ اليه » آن ها ضمير ( ي ) نباشد :
1- ( واو ) علامت ( رفع ) است به جاي حرکت ( ضمه ) مي آيد .
2- ( الف ) علامت ( نصب ) است به جاي حرکت ( فتحه ) مي آيد .
3- ( ياء ) علامت ( جر ) است به جاي حرکت ( کسره ) مي آيد .
نکته ي مهم1 : در اسم هايي مانند مثني ، جمع مذکر سالم و اسماء خمسه که علامت هاي اعرابشان با حروف نشان داده مي شود نوع اعراب آن ، فرعي مي باشد.
نکته ي مهم2 : در اسم هايي که علامت هاي ( ـُــٌــَــًـِــٍـْـ ) دارند ، نوع اعراب آن ها ، « اصلي » مي باشد .
نکته ي مهم 3 : در مثني و جمع مذكر سالم و اسماء خمسه ، علامت هاي اعراب ، با حروف مي باشد كه به ان ها اعراب « فرعي » مي گويند .
در پايان : ( الف ) علامت رفع در مثني و نصب در اسماء خمسه مي باشد .
( واو ) علامت رفع در جمع مذكر سالم و اسماء خمسه مي باشد .
و ( ياء ) علامت نصب در مثني و جمع مذكر سالم و علامت جر در مثني و جمع مذكر سالم و اسماء خمسه مي باشد .
وبلاگ کانون عربی دهدشت