1- اعراب اسم مثني  : اسم مثني بر دو نفر يا دو چيز دلالت مي کند و علامت هاي آن عبارتند از : ( انِ  ،  ينِ ) مانند : طالبانِ ، طالبَينِ  =  دو دانش آموز    مُعَلِّمانِ ، مُعَلِّمَينِ = دو معلم .

اکنون به کاربرد دو علامت ( انِ ، ينِ ) در اسم هاي مثني توجه کنيد :

اعراب

تعداد

مرفوع

منصوب

مجرور

اصلي

مفرد

جاءَ الطّاِلبُ

دانش آموز آمد

رَاَيتُ الطّالِبَ

دانش آموز را ديدم

نَظََرْتُ اِلَي الطّالِبِ

به دانش آموز نگاه كردم

فرعي

مثني

جاءَ الطّالِبانِ

دودانش آموز آمدند

رَاَيتُ الطّالِبَينِ

دودانش آموز را ديدم

نَظَرْتُ اِلَي الطّالِبَينِ

به دو دانش آموز نگاه كردم

الطّاِلبُ و الطّالِبانِ :   هر دو ( فاعل و مرفوع ) هستند اما علامت رفع آن ها متفاوت است . الطّاِلبُ :  مرفوع با ضمه است و الطّالِبانِ : مرفوع با ( الف ) مي باشد .         

الطّالِبَ و الطّالِبَينِ :  هر دو ( مفعول به ومنصوب ) هستند  اما علامت نصب آن ها مختلف است.  الطّاِلبَ : منصوب با فتحه است و الطّالِبَينِ : منصوب با ( ياء ) مي باشد .                       

الطّالِبِ و الطّالِبَينِ : هر دو ( مجرور به حرف جر) مي باشند. اما علامت جرآن ها متفاوت است.

الطّاِلبِ : مجرور با کسره است و الطّالِبَينِ : مجرور با ( ياء ) مي باشد .                      

بنابراين : هرگاه اسمي مثني شود :

1- حرف (الف) در آن علامت ( مرفوع ) بودن کلمه است ( به جاي ضمه ) .

2- حرف ( ياء ) در آن علامت منصوب يا مجرور بودن کلمه است ( به جاي فتجه و کسره ).

2- اعراب جمع مذکر سالم : جمع مذکر سالم بر چند نفر يا چند چيز دلالت مي کند و نشانه هاي جمع مذکر سالم عبارتند از: ( ونَ ، ينَ ) مانند :  مُعَلِّمونَ ، مَعَلِّمينَ  =  معلم هاي مرد  ، مُومِنونَ ، مُومِنينَ = مومنان مرد

اکنون به کاربرد دو علامت (ونَ ، ينَ) در اسم هاي جمع مذکر سالم توجه کنيد :

اعراب

تعداد

مرفوع

منصوب

مجرور

اصلي

مفرد

جاءَ الْمُعَلِّمُ

معلم آمد

رَاَيتُ الْمُعَلِّمَ

معلم را ديدم

نَظََرْتُ اِلَي الْمُعَلِّمِ

به معلم نگاه كردم

فرعي

جمع

جاءَ الْمُعَلِّمونَ

معلمان مرد آمدند

رَاَيتُ الْمَعَلِّمينَ

معلمان مرد را ديدم

نَظَرْتُ اِلَي الْمَعَلِّمينَ

به معلمان مرد نگاه كردم 

الْمُعَلِّمُ و الْمُعَلِّمونَ هر دو ( فاعل و مرفوع ) هستند اما علامت رفع آن ها متفاوت است . الْمُعَلِّمُ: مرفوع با ضمه است و الْمُعَلِّمونَ: مرفوع با ( واو ) مي باشد .         

الْمُعَلِّمَ و الْمَعَلِّمينَ  هر دو ( مفعول به ومنصوب ) هستند  اما علامت نصب آن ها مختلف است.  الْمُعَلِّمَ : منصوب با فتحه است و الْمَعَلِّمينَ  : منصوب با ( ياء ) مي باشد .                      

الْمُعَلِّمِ و الْمَعَلِّمينَ : هر دو ( مجرور به حرف جر) مي باشند. اما علامت جرآن ها متفاوت است.

الْمُعَلِّمِ : مجرور با کسره است و الْمَعَلِّمينَ  : مجرور با ( ياء ) مي باشد .                       

بنابراين : هرگاه اسمي ( جمع مذکر سالم ) باشند :

1-  ( واو ) علامت ( مرفوع ) بودن است ( به جاي ضمه ).

2-  ( ياء ) علامت ( منصوب ) بودن يا (مجرور) بودن کلمه است به جاي (فتحه يا کسره)

تذکر مهم : حرف ( نون ) در اسم هاي مثني و جمع مذکر سالم تاثيري در معني ندارد.

3- اعراب اسماء خمسه  ( اب ، اخ ، ذو ) : کلمات :  اَبْ : « پدر »  اَخ : « برادر» ذُو : « صاحب » از اسما خمسه هستند . اين اسمها هم مانند اسم هاي جمع مذکر سالم و مثني اعرابشان با حرکت نيست بلکه با حروف است .

اکنون به کاربرد کلمه ي « اَبْ » که از اسما خمسه است در عبارات زير دقت کنيد :

اعراب

تعداد

مرفوع

منصوب

مجرور

اصلي

مفرد

جاءَ الْاَبُ

پدرآمد        

رَاَيتُ الْاَبَ

پدررا ديدم        

نَظََرْتُ اِلَي الْاَبِ

به پدر نگاه كردم       

فرعي

جمع

جاءَ اَبوکَ

پدرت  آمد      

رَاَيتُ اَباکَ

پدرت را ديدم                

نَظَرْتُ اِلَي اَبيکَ

به پدرت  نگاه كردم                

الْاَبُ و اَبوکَ هر دو ( فاعل و مرفوع ) هستند اما علامت رفع آن ها متفاوت است . الْاَبُ : مرفوع با ضمه است و اَبوکَ : مرفوع با ( واو ) مي باشد .         

الْاَبَ و اَباکَ هر دو ( مفعول به ومنصوب ) هستند  اما علامت نصب آن ها مختلف است.  الْاَبَ : منصوب با فتحه است و اَباکَ : منصوب با ( الف ) مي باشد .                      

الْاَبِ و اَبيکَ : هر دو ( مجرور به حرف جر) مي باشند. اما علامت جرآن ها متفاوت است.

الْاَبِ : مجرور با کسره است و اَبيکَ : مجرور با ( ياء ) مي باشد .                      

بنابراين : هرگاه اسماء خمسه « مضاف » واقع شوند و« مضافٌ اليه » آن ها ضمير ( ي ) نباشد :

1-  ( واو ) علامت ( رفع ) است به جاي حرکت ( ضمه ) مي آيد .

2- ( الف ) علامت ( نصب ) است به جاي حرکت ( فتحه ) مي آيد .

3- ( ياء ) علامت ( جر ) است به جاي حرکت ( کسره ) مي آيد .

نکته ي مهم1 : در اسم هايي مانند مثني ، جمع مذکر سالم و اسماء خمسه که علامت هاي اعرابشان با حروف نشان داده مي شود نوع اعراب آن ، فرعي مي باشد.

نکته ي مهم2 : در اسم هايي که علامت هاي ( ـُــٌــَــًـِــٍـْـ ) دارند ، نوع اعراب آن ها ، « اصلي » مي باشد .

نکته ي مهم 3 : در مثني و جمع مذكر سالم و اسماء خمسه ، علامت هاي اعراب ، با حروف مي باشد كه به ان ها اعراب « فرعي » مي گويند .

در پايان : ( الف ) علامت رفع در مثني و نصب در اسماء خمسه مي باشد .

( واو ) علامت رفع در جمع مذكر سالم و اسماء خمسه مي باشد .

و ( ياء ) علامت نصب در مثني  و جمع مذكر سالم و علامت جر در مثني  و جمع مذكر سالم و اسماء خمسه مي باشد .