ضمن تقدیم احترام فراوان وسلام وتحیت به خدمت مؤلفین کتب  عربی 3 ریاضی وتجربی و انسانی  به استحضار میرساند

که این کتب در سطح عالی تألیف گردیده ودارای محاسن فراوانی هستند ولی به خاطر اینکه سبب اطاله کلام نشود واز

طرف دیگر محاسن یک کتاب یا یک تألیف باید باقی بماند ولی معایب ونقایص برطرف گردد . بر آن شدیم به ایرادات

وارده بر کتابها بپردازیم امید مورد رضایت قرار گیرد.

 

نقد وبررسی کتاب عربی(3) رشته های غیر انسانی

 

درس اول

1) بهتر بود که دراین درس؛ مطالب وآموخته های قبلی دانش آموزان در سالهای گذشته به طور خلاصه آورده می شد.

2) قبل از مبحث فعل معتل واعلال ؛لازم بود یک مبحث مختصر در باره ی فعلهای صحیح عنوان می شد؛ بنابر این بحث

مضاعف خود بخود مطرح می شد ونیازی به اشاره ی مختصردر آخردرس (7) در مورد مضاعف نبود.

3) مجزوم کردن افعال معتل در درس (1) خیلی خلاصه وبدون مقدمه آمده است وبرای آموزش کافی نیست.

4)در تمرینات پایان درس از فعل أمر مثال واجوف گنجانده نشده است.

5) چهارده صیغه فعل معتل در قواعد صرف نشده است ؛ طبق تجربه ؛ دانش آموزان تنها با تمرین وتکرار مبحث

معتلات  را خوب نمی فهمند.

6)بهتر بود در بحث معتلات  به معتلات مزید هم تا حدودی می پرداخت.

7) آیات وروایاتی که در درس اول آمده است برای دانش آموزان مشکل بنظر می رسد ؛ بهتر بود به ترجمه آنها

 پرداخته می شد.

8) بهتر بود در صرف افعال ؛ جدولهایی باعناوین قبل از اعلال ؛ بعد از اعلال ؛ ونوع اعلال گنجانده می شد.

 

درس دوم

1) از محاسن درس (2) این است که به صورت مصور ورنگی آمده است وتا حدودی به ترجمه درس کمک می کند

ولی بعضا در تصاویر اشکالاتی هم مشاهده می شود؛ مثلا طرح لباس یک شخصیت در دو تصویر باهمان طرح متفاوت

است؛ با توجه به سن عقلی دانش آموزان ؛ تصاویر جذابیت چندانی ندارند.

2) درجمله « إن أحببتم تأ خذها فلا بأس نحسبها من خراجکم» برای فراگیران این تناقض حاصل می شود که حضرت علی هنگامیکه  شمع بیت المال را به جهت امور خویش خاموش کرده؛ چطور ممکن است که از بیت المال به عنوان خراج

 استفاده کند .

3) دراین  درس مثل درس اول تنها از شیوه های الگو برداری استفاده شده است واین به تنهایی پاسخگو نمی باشد

 ولازم است از شیوه های دیگر نیز در ارائه موضوع استفاده شود .

4) واژگان متن درس باتوجه به رشد جسمی وسن عقلی دانش آ موزان قابل درک نیست.

 

درس چهارم

1) متن درس ؛ دارای جذابیت وروانی خاصی است وحماسی است ویکی از سرگذشتهای تاریخی وفرهنگ دینی ماست.

2) داستان خانواده آقای مجدی به طورکلی در مورد بحثهای دروس خیلی تکراری است بهتر است متنوع باشد.

3) تمرینات درس خیلی کم است وبهتر است تمرینات متنوعی درآن گنجانده شود.

 

 

 

 

 

 

 

درس پنجم

 

1) درمتن درس کمتر به قواعد مربوط به آن درس اشاره شده است .

2) در کتاب به طور کلی به اعراب وتحلیل صرفی توجه کمتری شده است.

3)وجود یک ازمون وسؤالات چهار گزینه ای در هر درس ضروری به نظر می رسد.

 

درس ششم

 1)شعری که در متن درس آمده است تناسبی با موضوع درس که بحث  استثناءمی باشد ندارد؛ چون در این قطعه شعر

اسلوب استثناء وجود ندارد ؛ بهتر بود که شعر در قسمت اعلال می آمد ؛زیرا افعال معتل مثل « تعیش – یبقی – نال –

ترجو »  درمتن درس وجود دارد.

2)تصویر موجود در درس غروب را نشان می دهد ، در حالیکه در متن درس بحث از فجر وصبح زود واقدام کردن در اول فرصت است.

3) در قسمت تعریب ، بهتر بود تمرین از مبحث استثناء باشد.

4) در قسمت تمهید ذهن دانش آموز برای پذیرش اسلوب استثناء در جمله ها آماده می شود.

5) قسمت صیاغة الگوی زیبایی جهت یادگیری است، اما به جای جمله اصلی بهتر بود که جمله اول گفته شود.

 

درس هفتم

1) از محاسن درس، روان بودن متن ، تشویق به امیدواری ودوری از یاس ونا امیدی ، تشویق به استفاده مثبت از نعمتهای الهی ، پرهیز از رهبانیت وگوشه نشینی ، فهم صحیح قرآن ، استفاده از رنگ آمیزی وتصاویر ی بسیار زیبا که به بیننده نور امید می بخشد وبه زندگی سبز وشاداب در سایه ی قرآن دعوت می کند .

2)از نقاط ضعف درس، متن درس از نظر محتوا ومفاهیم تناسب زیادی با عنوان درس ندارد.زیرا از عنوان درس و حدیث شریف   پیامبر (ص) که در ابتدای درس گنجانده شده است  چنین استنباط می شود که انسان باید در همه ی شرایط زندگی وبه هنگام مصائب ومشکلات به قرآن رجوع کند وچاره ی کار خود را از قرآن بجوید ، اما متن بجز بند اول تناسب زیادی با این موضوع ندارد و به طور کلی می توان گفت که آخر متن با ابتدای آن از نظر مفهوم همخوانی ندارد.

3) قواعد درس در رابطه بامنادی است ولی این موضوع با توجه به اینکه هشت صفحه را به خود اختصاص داده است ولی به خوبی تفهیم نشده است وموضوع اصلی تا حدودی کم رنگ جلوه می کند .

4) مطالب صفحه  ی 106( مستدرک ) وصفحه ی 107 هیچ ارتباطی با موضوع ندارد.

5) تمرینات صفحه ی 108 و 109 به موضوع منادی ارتباطی ندارد وآموخته های دانش آموزان را تقویت نمی کند.